Jeśli pogrupujemy ludzi według ich zawodów, to znowu okaże się, żc pogrupowaliśmy ich według inteligencji. Zgodność ta jest po części rezultatem wzajemnych zależności między inteligencją, wykształceniem a poziomem zawodowym. Na ryc. 15-6 przedstawiono reprezentatywne rezultaty badań testowych w czasie II wojny światowej. Rangi dla poszczególnych zawodów pozostały prawie takie same, jak w okresie I wojny światowej. Rezultaty z czasów I i II wojny dla zawodów, które dadzą się ze sobą porównać, wykazują korelację ,84 (Stewart, 1947).
Należy zwrócić uwagę, że ogólne podniesienie się poziomu wykształcenia zmieniło średni poziom inteligencji w różnych zawodach, nic zmieniając ich względnych rang. Mamy tu jeszcze jeden przykład różnic, wynikających przy rozpatrywaniu z jednej strony korelacji, z drugiej – średnich.
Korelacja pomiędzy inteligencją a zawodem jest bez wątpienia rezultatem zarówno dziedziczności, jak i środowiska. Selekcja zachodzi dzięki temu, że ludzie o wyższej inteligencji wybierają zawody, które stawiają im większe wymagania intelektualne, lecz tacy ludzie także i swoim dzieciom zapewniają dobre wykształcenie i łatwiejszy start życiowy, co prowadzi do utrwalenia tej zależności.
Leave a reply